Nuffnang Ads

Selasa, 29 Mac 2011

Bantal Peluk

  Masa tu dekat kampung suami aku. Aku dan keluarga balik bercuti selama seminggu. Maklum la cuti sekolah, masa ni la nak luang masa dengan keluarga. Anak aku si Aiman gembira duduk di kampung, umurnya baru 4 tahun. Suasana di kampung aman dan tenang. Aku pun suka duduk di kampung, udaranya segar. tak macam kat KL, tiap2 hari sedut asap. Tapi nak buat macam mana, dah kena cari rezeki..

   Kedua orang tua suami aku masih sihat lagi, walaupun umur mereka dah mencecah 70 tahun. Rumah orang tua suami aku ni berhampiran dengan hutan tebal, tetapi masih ada rumah jiran2 lain disitu, tapi agak jauh jugak la. Jarak rumah jiran sebelah dalam 200 meter. Biasa la, kawasan kampung.. 

   Malam tu aku 4 beranak tidur diruang tamu. Bukan takde bilik, anak aku yang kecik ni tak suka tidur dalam bilik tengah. kalau di bawak masuk kedalam bilik tu mesti meragam.Anak aku ni baru 1 tahun 2 bulan. Tapi malam tu lain betul anak aku si Aiman ni, dari senja tadi asik mintak bantal peluk. Aku pulak lupa nak bawak sekali bantal peluk dia. tapi dia kata tak nak bantal peluk yang dekat rumah,  dia nak bantal peluk yang ada di dalam bilik tengah tu. Aku ade masuk sebentar bilik tengah tu petang tadi, tak perasan lak ada bantal peluk!

  Jam sudah menunjukkan 11.50 mlm. Suami aku pun dah terlentang kat kusyen. Yang kecik ni dah lena di ulit mimpi. Tinggal aku dan Aiman tak tidur lagi. Mak mentua aku suruh aku ambilkan tilam di dalam bilik tengah untuk aku bentangkan diruang tamu. Lalu aku pun pergi ke bilik tengah tersebut sambil diekori Aiman. Bilik tengah ni gelap, lampunya dah rosak. Dengan cahaya dari ruang tamu saja yang menerangkan sedikit ruang bilik itu. Itu pun samar. Tiba-tiba Aiman berkata nakkan bantal peluk yang ada diatas tilam. Nampak saje anak aku ni. Lalu aku pun pergi kearah tilam tu, tak semena-mena mata aku terpandang pada bantal peluk berwarna putih yang di minta oleh Aiman. Bantal peluk tu berada hujung tilam tersebut, Aku amati betul2.. YA ALLAH!!!.. Pocong!!

  Lantas aku menarik tangan Aiman dan berlari sambil memanggil suami aku. Suami aku terkejut dari tidurnya lalu bingkas bangun dari kusyen. Ayah mentua dan mak mentua aku pun keluar dari bilik terkejut dengan jeritan aku. Mereka menanyakan apa yang sudah berlaku. Aku pun menceritakan kejadian sebentar tadi, meremang bulu tengku aku. Pada mulanya memang bentuknya seperti bantal peluk, tapi yang peliknya ada ikatan ditengah-tengah. bila di lihat betul-betul, memang bentuknya seperti orang yang sudah dikafankan.

  Suami dan ayah mentua aku pergi kebilik tersebut, aku dan mak mentua duduk diruang tamu. tak berani aku nak ikut sekali. Seram sejuk tangan aku, Aiman pula terpinga2 tidak tahu apa yang dah berlaku. Bila suami aku keluar dari bilik tu, suami aku mengatakan tiada apa-apa disitu, hanya tilam saja yang ada. Lagi la meremang bulu roma aku.

  Mak mentua cuba menenangkan diri aku. Selama 7 tahun mendirikan rumah tangga bersama suami aku, setiap kali balik ke kampung suami, tak pernah terjumpa benda-benda macam ni. Cuma dengar buah mulut dari sanak saudara. Mak mentua aku menceritakan yang rumah ni pesaka turun temurun, mak mentua aku merupakan genesari yang ke 5 mendiami rumah itu. Sebenarnya banyak perkara yang sudah berlaku di dalam rumah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan